lördag 31 juli 2010

Semester

Då var semestern avklarad. Familjen fick för sig att resa med en så kallad husvagn norrut. En husvagn är ett rullande hus, så jag fick vakta vid varje stopp så inte den rullade iväg. Här en lite förkortat vad jag gjort:

På ett ställe smög det en tant bakom våran husvagn av någon anledning och eftersom matte inte hann se när hon kom smygandes så skrämde jag tanten. Hon skulle ju kanske sno husvagnen!

Jag tog ett frivilligt dopp i Bureå-älven (eller BuräÄLLvään som matte säger). Jag tänkte dra med matte ner men det gick hon inte med på. Tråkmåns. Efter det var jag tvungen att följa med in i en mörk och (enligt matte) läskig källare. Hon skulle plocka en sådan där konstig burk. "Jag MÅSTE ha med mig Bolli, jag kanske döööör därinne, jag vet inte vad jag stöter på där!". Så jag var tvungen att sitta där och stirra rätt ut i mörkret och lyssna på mattes dryga gnällande om att det var mörkt och äckligt. Och nej, hon dog inte.

En natt skulle matte sova hemma hos sin farmor i Skellefteå (ScheLLäftä heter det tydligen). Jag fick vara med. Farmorn var tråkig och ville inte leka med mig.

I Sorsele var myggen elaka mot mig. Dom åt nästan upp min näsa :(

När vi kom till Sörbyn ville matte att vi skulle testa min alldeles sprillands nya apportbock, men jag var inte på humör.

Men när vi kom till Burträsk ville jag apporttera! Då var det roligt. Det var en vinglig hängbro ut till en ö där matte och var en del. Det blåste jättemycket så bron gungade, men jag lufsade fram och tillbaka där utan problem medan matte höll krampaktigt i sig i kanterna och trodde hon skulle blåsa av. Fjant.

Matte är piiiiinsam... I Skellefteå på "lejonbron".


Bada med Ådi i Lappland.


I blåsten på Seskarö. Jag kände för att visa upp svensen lite extra.


JAG FICK VAKTA EN FÄBOD I HÄLSNINGLAND! Jag tog mitt jobb på största allvar.

Sen kom vi hem. Efter ett tag.

Idag var vi på en jääättestor marknad som heter Malmamarken eller nåt sånt. Det var jäättemycket folk och jääättemycket hundar. Matte köpte grisöron stl XXL till mig och annat smask. Jag är inte alls bortskämd. ;)
Det var en jätterolig svart liten hund som såg ut som en trasa som jag ville leka med men jag fick inte för matte :(

Det åkte några konstiga surrande råttor på en platta. Dom stirrade jag på en bra stund. Dom var konstiga.
Så gick vi förbi en spegel. Jag stannade och stirrade på en stor rödbrun best. Matte garvade åt mig...

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder! Stor kram från bror och pappsen=)!

    SvaraRadera